5.4.06

Eesti teadlased võõrsil. Aafrikas, täpsemalt

Tänasest Postimehest loeme, et hea naabrimees Mart Ustav on oma Fitbiotechi ja HIV-vaktsiiniga jõudnud viimaks Aafrika aidsihaigeteni, sest Eesti sotsiaalministeerium inimkatsetusi siin läbi viia ei lubanud. Ajaleht rõkkab tunnustavalt kaasa ja unistab, et mõni eestlane kord Alexander Flemingi kombel ajalukku läheks. Mnjah.
Teema on äärmiselt oluline, sest HI-viiruse vastase võitlusega on tegeletud nüüdseks juba paarkümmend aastat. Ent laiemalt võttes ja natuke oma aju kasutades võib mõista: ravimikatsetused on sedavõrd intrigeeriv teema, mis on suuresti ja tahes-tahtmata seotud eetikaga. Mida tähele panna? Mida esile tõsta? Mida ikkagi kiita? Võib-olla hoopis otsekohesemaid küsimusi esitada ja ajakirjanikele omaselt kahelda?
Mina endise selle valdkonna ajakirjanikuna esitaks alati küsimuse, miks selline uudis nüüd ja praegu jälle esile tõstetakse. Ravimitööstus on esmalt äri. Ja see on oluline teadmine. Fitbiotechist osa kuulub Eesti firmale AS Quattromed, mille nõukokku Ustav kuulub. Ning neid teadmisi arvesse võttes võib alati börsile kiigata ning mõelda, kas ehk ei otsita läbi meditsiiniuudiste hoopis rahastajaid (ettevõtmine läheb ju FIT Biotechi andmeil maksma 15,6 miljonit krooni). Selliste teadete edastamiseks on olemas aga reklaamiosakonnad. :)
Liiatigi on selliste uudistega seotud alati hulgaliselt eetilisi-moraalseid probleeme, millele "edu nimel" miskipärast kunagi argumenteerijaid ei leia. Soovitan kõigil vaadata ära film "Constant Gardener" (ei hakka eestikeelset pealkirja esitama, sest see ei sobi kuidagi filmi konteksti) ning siis taas sellele uudisele mõelda.

Ent pealinnas on alanud taas kollaste kilekottide päevad. Hullud - seda kindlasti. Eile röögatasin uimase Stockmanni müüja peale, sest see keeldus zhiletiterade müügiletilt äsja kinnitatud kollast kilekangast eemaldama ja mulle teri müüma. Toho-till-ae!, ma viin niikuinii kogu oma raha 12 kuu jooksul aastas sellesse peaaegu ainsasse koduteel olevasse kauplusse ning nüüd otsutavad nad veel enne hullumaja algust teatada püsikliendile, et me ei hakka ju ometi kilet eemaldama. Kurat - kui neile on tõepoolest olulisemad neljapäevaselt säästurallilt EHK saadavad kliendid (mille tõusutrendis ma siiralt kahtlen), siis nii öelgegi: "Käes on kliendivahetuskuu. Ja sina, kümne aastase kliendiajalooga klient, kao nüüd minema ja osta oma zhiletiterad meie konkurendi juurest."

Tere hommikust kõigile! :)

0 comments: