25.10.05

Ma mõistan, et võin mõne inimese jaoks kostuda kui vana tädi, kes igasugu paljastusi nähes uih! ja aih! hüüatab (ehkki kõik, kes mind tunnevad, teavad, et see pole nii, sest ei hiilga ma nüüd küll eriti siivsuse ja kombekusega kõikides sotsiaalsetes situatsioonides), ent see, mida pakub meile igasuguse ajakirjanduse erihariduseta ja sestap ka ajakirjandusliku vastutustundetu toimetaja Anu Saagimi välja antav Just, on kõike muud kui tolereeritav. Kui võtta ka liberaalse meediapoliitikaga Inglismaa kõige räigemad seltskonnaväljaanded, nagu näiteks The Sun, siis nemadki lähtuvad kajastuses teatavast eetilisusest: nii ei ole eksponeeritavad ajakirjanduses inimeste genitaalid - nii samuti nagu ka laibad, organid või nende osad, väljaheited jne. Loetelu võib jätkata, ehkki lugeja saab ammu aru, mis sellesse kategooriasse siiski kuulub. Nüüd küsin, kas Just!-i pakutav kõmuajakirjandus ikka järgib mingeidki eetikanorme, lajatades massiliselt tirazheeritud (ja kõigile vanusegruppidele ligipääsetavas) väljaandes seltskonnaveerule kellegi meestundmatu (tõenäoliselt välismaise kodaniku) rebadel trussikud ja tema noksi. Okei, igaüks võib ju öelda, et mees liputas oma noksi ise, ent see ei tähenda, et seda peaks tekstis-pildis edasi andma: mingi toimetuslik valik võiks siiski ju eksisteerida. Ütlesin, et tegu on tõenäoliselt välismaise kodanikuga (kel on üsna ükskõik, millises lokaalses sopaalbumis tema genitaal avaldatakse), ent ma ju ei tea. Kui on tegu kodumaise, ent purjus tüübiga, siis on Just!-i tegu seda räigem, et on ära kasutatud inimese ebaadekvaatset seisundit. Okei, olen moraliseeriv, aga ma olen lihtsalt hämmingus, et see kõigile, kellelt arvamust olen küsinud, nii normaalne tundub. Ehk et kõik on lubatud ja me oleme jummalast lahe ühiskond, kes tolereerib avalikus kohas liputamist (ka meedia on avalik ruum, tuletagem meelde)? Eestlasi tundes - vaevalt küll. Või et aastaid välismaal sahkerdanud (mitte sahkerdamine=must äri, vaid sahkerdamine=sehkendamine) Saagim üritab eestlases tolerantsi kasvatada ja väita, et mujal ilmas on see avalik liputamine tolereeritud? Möla, saan ma selle kohta vaid öelda.

0 comments: